Kosthold og ernæring med Olympiatoppen

André Bauman, ernæringsfysiolog hos Olympiatoppen, holdt foredrag for elevene på dans og idrett på Ringerike folkehøgskole.

http://twitter.com/buskerudfoldfylke https://www.facebook.com/buskerudfylkeskommune http://plus.google.com

Det er en uendelighet av råd om kosthold og trening, særlig nå etter nyttår. Ikke alle råd og tips er like smarte. For å kutte gjennom denne jungelen av reklame og nettartikler fikk vi inn André Baumann, ernæringsfysiolog hos Olympiatoppen.

Ukultur med proteinshake
Elevene på de to linjene dans og idrett kunne glede seg over to timer med konkrete råd om ernæring, væskeinntak og restitusjon. Alt basert på grundig og omfattende forskning, ikke tilfeldige enkeltstudier. Elevene var aktive med mange spørsmål til Bauman, og ernæringsfysiologen kunne slå hull på flere myter. Ikke minst i forhold til alle mulige slags proteinpulver, som det er en ukultur for i mange treningsmiljøer.
- Spis vanlig mat, så får dere vitaminer og mineraler med på kjøpet, var den klare beskjeden fra Olympiatoppen. For selv i perioder med tung styrketrening, kan man dekke proteinbehovet med ost og skinke eller andre naturlige matvarer.

Faste og trening dårlig kombinasjon
Bauman tok også for seg den nye trenden med periodisk faste.
- Ikke å anbefale for den som trener. Faste fører til nedsatt konsentrasjonsevne og slapphet etter de tillatte, ofte store, måltidene, kunne han fortelle. Likevel regnet han med at dette var et felt det etterhvert vil komme mye interessant forkning på.

Lite hokus pokus
Foredraget inneholdt mange helt konkrete råd om ernæring og væskeinntak før, under og etter trening. Lite hokus pokus og hi-tec snarveier, Olympiatoppen står for veldig jordnære og naturlige kostholdsråd. Og det aller meste av anbefalt mat finnes på frokost og middagsbordet Ringerike folkehøgskole. Det som fungerer for Norges beste utøvere, fungerer nok bra for folkehøgskoleelever også.


Publisert 13. januar 2014, oppdatert 17. januar 2014.